cd  ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ
spacer.png, 0 kB

alt

" Η έρημος και η άνυδρος θέλουσιν ευφρανθή δι' αυτά, και η ερημία θέλει αγαλλιασθή και ανθήσει ως ρόδον."

Ησαίας 35,1 

 
            ΜΑΡΑΝΑΘΑ!
     Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΥΧΗ
     ΕΛΑ ΧΡΙΣΤΕ ΞΑΝΑ!

         ΑΠΡΙΛΙΟΣ 
 2023       

Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
          1 2
 3  5  6 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
ΛΙΤΑΝΕΙΕΣ
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   


Ενέργεια του λιτανεύειν. Πάνδημη ικετήρια περιφορά. Λιτανείαι, τακτικές περιφορές σκευών ή απεικονήσεων ή μελών ανθρωπίνου σώματος...

Πληθώρα αναφορών λιτανεύσεων στην ειδωλολατρική αρχαιότητα της Ελλάδος, Αιγύπτου, Βαβυλωνίας

Η Παλαιά Διαθήκη δεν έχει ούτε έμμεσα να παρουσιάσει
λιτανείες. Για ικεσία και μετάνοια, για αποτροπή πολέμων κλπ.


Θρησκευτικές τελετές, όμοιου τύπου με τις λιτανεύσεις είναι ξένες προς τις ειδικές και λεπτομερείς εντολές του Θεού, σχετικά με τη λατρεία Του.

ΣΙΠ 
 Απόσπασμα μελέτης
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 15 Αύγουστος 2011 00:35
Περισσότερα...
 
ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   

1. Και όμως έχει επικρατήσει να αναφέρεται το εδάφιο αυτό του Ματθαίου, σαν " Ιδού ο νυμφίος έρχεται". Ετσι καταγράφεται και εις την μετάφραση του Βάμβα, εις την των Καθηγητών και πολλές άλλες. Η προσθήκη " έρχεται" αναφέρεται σε αρκετούς κώδικες, κυρίως στον Θ' της Τιφλίδας ( Kozidethi).
2. Αλλά η προσθήκη εις το υπόψη εδάφιο (Ματθ. 25/6), της λέξης "έρχεται", πρέπει να αλλοιώνει τελείως το νόημα των λόγων του Κυρίου, που - ας σημειωθεί— αποφεύγει να χαρακτηρίσει σαν παραβολή. Στο κριτικό κείμενο η λέξη, το ρήμα αυτό δεν υπάρχει.

Γιατί με το " έρχεται", χάνεται το στιγμιαίο, το αναπάντεχο, το απρόσμενο, το απρόβλεπτο.

"Ερχεται" σημαίνει και ξεκίνησε. Και βρίσκεται καθ'οδόν. Και πλησιάζει. Και εγγίζει. Είναι τόσο, τόσο κοντά. Αλλά δεν ήλθε ακόμη!
Χωρίς το " έρχεται", μόνον
" Ιδού ο νυμφίος
" δίδεται η έννοια : Nάτος...
Δεν αφήνει περιθώρια.
                                      Σ.Ι.Π
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 11 Ιούλιος 2012 16:42
Περισσότερα...
 
ΘΕΑΤΡΟΝ-ΘΕΑΤΡΙΖΕΣΘΑΙ
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Τετάρτη, 27 Φεβρουάριος 2008 03:31
θέατρον - θεατρίζεσθαι

«..τούτο μεν ονειδισμοίς τε και θλίψεσιν θεατριζόμενοι» (Εβρ. 10/33)
«μη δούναι εαυτόν εις το θέατρον» (Πρ. 19/20)
«.. θέατρον εγενήθημεν τω κοσμώ και αγγέλοις και ανθρώποις» (Α 'Κορ. 4/9)
.....
«θεατρίζω», παριστάνω επί σκηνής θεάτρου. Επιδεικνύω, εκθέτω. Γελοιοποιώ. Εξευτελίζω. Κάμνω «κάτι ή κάποιον επονείδιστο. Στη παθητική φωνή εκθέτω τον εαυτό μου σε ονειδισμό.
Αστεϊζομαι για κάτι ή κάποιον περιφρονητικά....Διαπομπεύω, διασύρω,περιπαίζω,ειρωνεύομαι, σαρκάζω, καγχάζω, γελοιοποιώ, σκώπτω, κάμνω κάποιον να θεωρείται αντικείμενο εμπαιγμού γελοιοποίησης. Ενεργώ ώστε κάτι, κυρίως κάποιος να θεωρείται αστείος, ...
4. «Θέατρον» από το ρήμα «θεάομαι», τόπος όπου παρέχεται θέαμα. Χώρος για απόλαυση θεάματος....
Σ.Ι.Π
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 24 Σεπτέμβριος 2009 22:15
 
ΛΑΛΩ και ΛΕΓΩ
Δευτέρα, 28 Ιανουάριος 2008 00:19
ΛΑΛΩ ΚΑΙ ΛΕΓΩ

...Αλλά εάν στο λαλείν (=loqui) η κύρια έμφαση δίνεται στην έκφραση του λόγου με σαφήνεια, στο λέγειν (=dicere) έμφαση βρίσκεται στις ίδιες τις λέξεις που εκφέρονται και οι οποίες αντιστοιχούν σε λογικές σκέψεις του ομιλούντος. Ως εκ τούτου ο παπαγάλος ή εκείνος που παπαγαλίζει έστω και χωρίς ίχνος απρέπειας (Αποκ. 13:15) εφ' όσον παράγει ήχους που μιμούνται τον ανθρώπινο λόγο, ισοδυναμεί στο λαλείν.
Επίσης στην ποίηση σε αρκετές περιπτώσεις, το λαλείν μπορεί να αποδίδεται σε ακρίδες (Θεόκριτος Idyl ν.34) και σε φλογέρες ή φλάουτα (Idyl.xx28,29) που δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο πίσω απ' αυτούς τους ήχους και σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η λέξη λέγειν για την περιγραφή τους.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πίσω από το λέγειν υπάρχουν σι διαλογισμοί και η έννοια της καρδίας (Εβρ. 4:12) ως αντίστοιχο των λόγων των χειλέων και σαν απαραίτητη προϋπόθεση γι' αυτούς εδώ πρόκειται σαφώς για «colligere verba in sententiam »....
Σ.Ι.Π
 
Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 02 Σεπτέμβριος 2008 21:17
Περισσότερα...
 
ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   

 

Γνώριζε ασφαλώς ο Απ. Παύλος, συντακτικό.Γραμματική. Παράγωγα, έννοιες. 

Και όταν μετρώντας τον εαυτόν του τον βλέπει «ελάχιστο» και συγκριτικά «ελαχιστότερο», απομένει σε μας να σκύψουμε το κεφάλι μας. Να κλείσουμε το στόμα μας.

Με τα δυο μας χέρια να σκεπάσουμε τα μάτια μας. Και να γονατίσουμε. Κι' αν χρειασθεί να μιλήσουμε, ας πούμε με ειλικρίνεια:Ιλάσθητί μοι..

Σ.Ι.Π
Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 18 Ιανουάριος 2011 02:16
Περισσότερα...
 
ΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Τετάρτη, 19 Σεπτέμβριος 2007 23:47
Εις την Καινή Διαθήκη

1. Αιρέομαι – Αιρούμαι,
με αόριστο δεύτερο ''ειλόμην''. Αιρείσθαι.

  • α. Φιλ.1/22 ''και τι αιρήσομαι ου γνωρίζω''. Επιλέγω. Εκλέγω. Αποφασίζω.
  • β. Β' Θεσ.2/13 '' Οτι είλετο υμάς ο Θεός''. Κάλεσε. Τράβηξε.
  • γ. Εβρ,11/25 '' μάλλον ελόμενος''. Προτίμησε. Πήρε την απόφαση να ταχθεί.

{To ρήμα ''αιρετίζω'' (ιδού ο παίς μου όν ηρέτισα) Εκλέγω}

2. Αίρεσις

  • α. Πρ.5/17 ''των Σαδδουκαίων ''. Σύστημα.Δοξασίες. Ιδέες. Μεθοδικές απόψεις.
  • β. Πρ.15/5 ''των Φαρισαίων ''. Δογματικών Ιουδαικών απόψεων. (26/5)
  • γ. Πρ.24/5 ''των Ναζωραίων ''. Των οπαδών του από Ναζαρέτ Ιησού.Και 24/14 Στο Πρ.28/22 Περι της μορφής πίστεως. Διδαχής
  • δ. Β'Πετρ.2/1 ''....αιρέσεις απωλείας ''. Διδαχές μη σύμφωνες με την Κ.Δ.Τον Λόγο του Χριστού.Την διδαχή του Κυρίου όπως δόθηκε εις τους Αποστόλους.
  • ε. Κορ.11/19 '' ...και αιρέσεις εν υμίν είναι ''. Απόψεις. Θέσεις.Θεωρήσεις.Οχι καίρια σημεία '' πιστεύω ''.
  • στ'. Γαλ.5/20 ''αιρέσεις''. Διαφωνίες.Αντιφωνίες.Μοιρασμοί.
Ομαδοποιήσεις.

3. Αιρετικός.

Τιτ.3/10 ''αιρετικόν άνθρωπον''. Ο διαφοροποιών την διδαχή του Κυρίου.Ο σχισματικός. Ο διαιρών. Ο μη αποδεχόμενος τον Λόγο του Κυρίου.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 11 Ιούνιος 2011 09:54
Περισσότερα...
 
"Εταίρε εφ’ ο πάρει;"
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Σάββατο, 18 Αύγουστος 2007 03:34

 

«Εταίρε εφ’ο πάρει» ή «Εταίρε εφ’ ω πάρει;»
Μτθ. 26:50

 

1.Το ρήμα εταιρίζω, είμαι εταίρος. Σύντροφος. Μετέχω κοινωνικού και κυρίως οικονομικού σχήματος. Δεσμός. Μέλος Συλλόγου. Φατρίας. Αλλά και ανήκω εις την αυτή πολιτική μερίδα.

2.«Ω, εταίρε» (Καλέ μου φίλε). Οι μαθητές του Σωκράτη εκαλούντο εταίροι. Και Ξεν. Απομνημονεύματα 2/8. Οι ιππείς των Μακεδόνων (οι «άριστοι») εκαλούντο «εταίροι».

3.«Εταίροι» εκαλούντο και οι εις τα στάδια μετέχοντες (παιδιά), στο ίδιο παιχνίδι. Συμπαίκτες.

4.α) Στο Μτθ. 20/13 «εταίρος», ο συνεργάτης. Ο μετέχων σε κοινή -οικονομική κυρίως- επιχείρηση. Τιμητική έκφραση. β) Στο Μτθ. 22/12 «εταίρος», ο καλούμενος. Ο τιμούμενος. Ο μέτοχος τραπέζης (φαγητού). Ο εξέχων.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 11 Ιούνιος 2011 10:02
Περισσότερα...
 
ΕΠΙΛΑΝΘΑΝΟΜΕΝΟΣ
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   

"... εν δε, τα μεν οπίσω επιλανθανόμενος τοις δε έμπροσθεν επεκτεινόμενος... " (Φιλ. 3: 1-3).

Επιλανθανόμενος, από το ρήμα "επιλήθω" προξενώ λήθην επάγω λήθην .Το επιλανθάνομαι (κοινά επιλήθομαι). Συνήθως επιλέλησμαι

Αφήνω επίτηδες να φύγει κάτι από τη μνήμη μου. "Ιθάκης επιλήσεται". Λησμονώ. Παραμελώ. Εκουσίως λησμονώ. Προσποιούμαι ότι δεν εν- θυμούμαι.

Αλλά και δε λαμβάνω υπόψη μου κάτι ενίοτε, παραμελώ.

Άλαστος (α στερητικό και λαθείν). Αλησμόνητος.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 03 Σεπτέμβριος 2014 20:34
Περισσότερα...
 
ΣΠΙΛΟΩ (ΣΠΙΛΟΥΝ)
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Παρασκευή, 27 Ιούλιος 2007 03:08

 

Σπιλόω (Σπιλούν)

Ιακ. 3/6, Ιουδ 23

  1.  Κηλιδώνω – Λερώνω – Στιγματίζω – Μολύνω – Κάμνω κάτι να είναι μιαρό, σιχαμένο. Ρυπώνω. Σπάνια «σπιλούμαι», «εσπιλωμένος», λερωμένος, ακάθαρτος. Κυρίως επί ηθικής και πνευματικής σημασίας. Λεκιάζω.

     

  2.  «Η γλώσσα ..... η σπιλούσα» (Ιακ 3/6). Μολύνει, δηλητηριάζει, βρωμίζει.

     

  3. «Εσπιλωμένον χιτώνα» (Ιουδ. 23) Βρώμικο. Από αμαρτία μολυσμένο. Λερωμένο. Σιχαμένο. Απεχθή.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 11 Ιούνιος 2011 09:58
Περισσότερα...
 


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB